De pendelaars vanuit Brussel naar de Kempen zijn het vaakst de dupe van vertragingen. Maar een kwart van de treinen die vertrekken in Brussel komen op tijd aan in Mol. Bovendien scoort de lijn Turnhout-Brussel-Binche met een stiptheidscijfer van 72,7 procent, erg zwaar onder het nationale gemiddelde.

Dat blijkt uit cijfers die Open Vld-Kamerlid Marianne Verhaert opvroeg bij Minister van Mobiliteit François Bellot.

"De lijn Turnhout-Binche is een rijdend spoorwegmuseum. Hoewel retro in is, zien we liever nieuwere treinen op onze sporen", aldus Verhaert die bij de Minister aandrong op een snelle oplossing.

De stiptheid van de treinen is het afgelopen jaar gevoelig verbeterd. Maar daar merken Kempense passagiers naar Brussel weinig van.

De spitstrein van Brussel naar Mol scoort de slechtste cijfers van heel Vlaanderen.

Slechts 1 op 4 dagen rijdt de trein op tijd. En het traject Brussel-Turnhout, waar die spitstrein deel van uitmaakt, heeft het vaakst te kampen met vertragingen. Dat bleek vorige week uit cijfers die trein-tram-bus publiceerde.

Het onderzoek was de aanleiding voor een actualiteitsdebat vandaag in de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Verhaert: "Het is jammer genoeg een maandelijks wederkerende vraag die ik stel aan de minister. Dat slechts 1 op 4 treinen P-treinen uit Brussel op tijd komt is onaanvaardbaar.

Maar de problemen op het traject zijn complex en niet op te lossen met het simpel doorknippen van de lijn Turnhout-Binche in Brussel, zoals sommigen beweren. We moeten niet van alles een communautair probleem maken."

En dat blijkt ook uit het antwoord van minister Bellot. Het traject heeft veel overwegen, heeft op kritieke punten een te beperkte spoorcapaciteit, kruist met verschillende andere spoorlijnen en er rijdt zeer oud materieel op. Maar er is beterschap onderweg.

Verhaert : 'Instroom van nieuwe M7-dubbeldekstreinen vanaf 2021'

Dankzij de instroom van de nieuwe M7-dubbeldekstreinen gaan er vanaf 2021 ook meer M6-dubbeldekstreinen ingezet worden op de IC-verbinding Turnhout – Binche (1 extra trein uit Turnhout en Binche tijdens de piek).

Verhaert: "Ik ben blij te horen dat er vanaf 2021 meer M6-rijtuigen in de Kempen gaan verschijnen. Momenteel is de lijn Turnhout-Binche een rijdend spoorwegmuseum. Klassiekjes, varkensneuzen, M4's. 

Allemaal ouder dan ikzelf, rijden er rond. Ook het grote aantal overwegen in de Kempen zorgt voor bijkomende problemen. Maar al te vaak zijn er ongevallen of defecten aan deze overgangen. Ik wil om voldoende aandacht te besteden aan het structureel veiliger maken van de spoorverbindingen in de Kempen.

Het zomaar afschaffen van overwegen zonder alternatief is geen oplossing."

Foto's Nnieuws.